Meteen naar de inhoud

Toe aan een pauze? probeer een yoga of mindfulness energizer!

Energizers zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit het onderwijs. Met een mindful energizer neem je even de tijd om tot jezelf te komen. Een actief yogaspel kan de boel juist weer wakker en energiek maken!

Een voorbeeld van een mindful break is de ademruimte. Je neemt dan even tijd om bij jezelf in te checken en uit de automatische piloot te stappen. Je neemt eerst een moment om je lichaam en gedachten waar te nemen. Vervolgens volg je de beweging van de adem. Tot slot breng je de aandacht weer terug naar je lijf als geheel.

De ademruimte hoeft maar 3 minuten te duren, maar het zorgt voor een fris gevoel. De ademruimte zet ik geregeld na een wisselmoment, bijvoorbeeld na het opruimen van de klas. Zo zijn overgangen net iets bewuster en kan je vanuit rust weer verder aan de slag.

Ik zal kort iets vertellen over de voordelen van yoga en meditaties in het onderwijs. Daarnaast heb ik ook een aantal oefeningen uitgezocht die je gelijk kan uitproberen! Heb je liever dat iemand de meditaties en oefeningen voor komt doen in je klas? Bekijk dan mijn aanbod van Yogakriebels op Leerkriebels.nl!

Wanneer zet je een stimulerende of juist een ontspannende energizer in?

In het leven is de balans tussen inspanning en ontspanning ontzettend belangrijk. Ik zie een energizer dan ook inspelen op deze twee elementen. Kijk hiervoor wat jouw groep nodig heeft.

Soms is een groep (of een gedeelte van de groep) overprikkeld, dan is een ontspannende en kalmerende prikkel fijn. Denk hierbij aan geleide meditatie, een massage of kalmerende yogahoudingen. 

Ademhalingsoefeningen werken ook vaak kalmerend. denk bijvoorbeeld aan Adem met de lemniscaat: teken een liggende acht. Adem in bij de ene lus, adem uit bij de andere lus (dit kan ook met andere vormen).

Zie je de kinderen loom en onderuit gezakt zitten. Dan is een stimulerende, prikkelende energizer de juiste keuze. Denk dan bijvoorbeeld aan een kort yoga avontuur met oppeppende muziek. 

Je zou ook de stopdans met yogahoudingen kunnen doen: zet een uptempo liedje op. Druk tussendoor op pauze. Op dat moment gaan de kinderen zo snel mogelijk in een yoga houding staan. 

Wat zijn de voordelen van mindfulness en meditaties als energizer in de klas?

Een meditatie na het buitenspelen zorgt als het ware voor een soort reset moment. Even terug naar jezelf. Je geeft kinderen de gelegenheid om de prikkels te verwerken, overigens vind ik het ook erg prettig om zelf weer even op te kunnen laden. 

Doordat je kinderen even een time-out geeft om de prikkels te verwerken, hebben zij daarna weer hernieuwde energie om te leren en te spelen. Het helpt kinderen ook om te gaan met stress en het draagt bij aan een positieve mindset

We leven in een maatschappij dat erg gericht is op doen en presteren. Ik vind het daarom zo waardevol om kinderen ook te laten zien dat het prettig kan zijn om even nergens naar te streven. In een eerder artikel kan je meer lezen over de voordelen van mindfulness in het onderwijs.

Wat zijn de voordelen van yoga als energizer?

Bij een heleboel energizers die ik voorbij zie komen, draait het alleen maar om het oppompen van de energie. Dat kan ook zeker fijn zijn, maar als je yoga inzet stimuleer je op een veel breder vlak de ontwikkeling en het welzijn in jouw klas.

Als je kijkt naar de voordelen van yoga, dan zie ik verschillende elementen. Om te beginnen is het goed voor het lijf, door het rekken en strekken word je flexibeler. Door andere houdingen train je jouw balans en verstevig je de spieren

Daarnaast kan het ook bepaalde spiergroepen ontspanning geven. Na een uur werken achter een tafel kan je de rug, nek en schouders rust geven. Yoga geeft je energie en draagt bij aan een positieve  levenshouding

Kinderen ervaren dat ze mogen zijn, wie ze zijn. Daarnaast is het ook echt fijn voor een positieve sfeer in de klas en samenwerking. Bij sommige oefeningen heb je elkaar nodig, de kinderen leren hierdoor ook hun eigen grenzen aangeven en luisteren naar de ander.

In het e-boek Een chille klas van Helen Purperhart kan je al een aantal oefeningen halen, zeker de moeite waard om te proberen zou ik zeggen!

Ik heb in de klas ook het boekje Yoga energizers voor kinderen liggen. Op het moment dat je er een aantal hebt gedaan met de kinderen, kunnen ze ook heel gemakkelijk zelf een oefening kiezen om samen uit te voeren.

Deze energizers kan je in de klas gelijk uitproberen!

1. Yoga – stopdans

Zet een uptempo nummer op. Druk tussendoor op pauze. Op dat moment gaan de kinderen zo snel mogelijk in een yoga houding staan.

2. Yoga memorie

Stuur twee kinderen naar de gang, zij gaan memorie spelen. Laat de kinderen in tweetallen een yogapose uitkiezen, vervolgens verspreiden zij zich door het lokaal. Spelen maar!

3. Commando pinkelen – maar dan anders

Geef de kinderen een commando met een yogahouding. Zeg je vooraf geen commando? Dan moet je in dezelfde houding blijven staan. Wissel je toch van houding? Dan heb je de kinderen kunnen foppen! (Of het kind is af, maar dat vind ikzelf minder leuk). 

4. Mini yoga avontuur

Je bent een stevige boom.
Sta rechtop, met je voeten iets uit elkaar. Doe je handen voor je borst. Verplaats nu je gewicht op één been, doe je voet op je kuit of bovenbeen. Kan je de boom ook laten groeien? Strek dan je armen langzaam uit.

Die gaat langzaam waaien in de wind
Sta rechtop, met je voeten iets uit elkaar. spreid je armen wijd opzij. Draai je bovenlijf rustig rond. Heen en weer. Je armen zijn slap, je heupen blijven stil.

Door de wind wordt de aap wakker.
Loop met grote stappen door het lokaal en steek je borst vooruit. Trommel met je vuisten op je borst. Tussendoor springt de aap op en neer en zwaait met z’n armen. De aap maakt natuurlijk ook apengeluiden.

De aap is klaar met z’n avontuur en loopt weer naar z’n plek terug.

Lees hier hoe je zelf een yoga avontuur maken.

5. Bewust luisteren

Zet het raam en de deuren open. Nodig de kinderen uit om rechtop te zitten, op de grond of een stoel. Nodig hen vervolgens uit om met hun aandacht naar de geluiden van de omgeving te gaan. 

Elk geluid horen ze voor het eerst, want dit moment is nog niet eerder geweest. Nodig de kinderen uit om het geluid open waar te nemen, zonder het geluid te labelen. Hoe klinkt het? Dof, scherp, luid, zacht. Is het constant of is er een herhaling? 

Blijf zo een aantal minuten samen luisteren bespreek wat er allemaal voorbij kwam en hoe het was om open te luisteren naar de omgeving.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.