Meteen naar de inhoud

Reis Mee met Slak naar Je Binnenwereld

Stenen en schelpen op een kleedje

Het slakkenhuis is een prachtige metafoor voor de reis naar de binnenwereld. Het huisje geeft een gevoel van rust en veiligheid. Deze Slakkenkracht zet ik tijdens mijn yogalessen en kindercoaching in. In dit artikel vertel ik je graag meer over deze en andere favoriete werkvormen!

De Slakkenkracht staat bij mij voor vertraging. Voor een gevoel van veiligheid en geborgenheid. En vanuit deze vertraging jezelf de ruimte geven om te voelen, hoe is het nu met mij? Vanuit rust maak je contact met jezelf.

7 Werkvormen voor kindercoaching & kinderyoga

  1. Tekenopdracht: wat neem jij mee in je huisje
  2. Bewegend van buiten naar binnen
  3. Het prentenboek Vlinder en Slak
  4. Wandeling naar binnen met kalmerende strategieën
  5. Mindfulness oefening met natuurschatten
  6. De liggende 8
  7. Ademfiguren

Tekenopdracht: wat neem jij mee in je huisje?

De spiraal op de schelp van een slak begeleid je van buiten naar binnen. Deze spiraal kan je op verschillende manieren terug laten komen. Je kan kinderen zelf een spiraal laten tekenen op een vel papier. Zo komt er vanzelf hun eigen slakkenhuisje tevoorschijn.

De spiraal kan je met verschillende kleuren en materialen maken. Denk hierbij aan wasco, potloden, waterverf of een combinatie van deze materialen. Zelf vind ik het effect van de vettige wasco en waterverf erg mooi. De lijnen van de wascokrijtjes blijven zichtbaar als je hier overheen schildert.

Zodra je je eigen slakkenhuis hebt getekend, kan je er ook lieve dingen bij tekenen. Wat neem jij graag mee naar binnen? Zo wordt je slakkenhuisje nog fijner!

Deze tekenopdracht laat ik de kinderen zo veel mogelijk in stilte maken. Zo krijgen ze ook echt de gelegenheid om bij bij zichzelf naar binnen te keren.

Bij peuters en kleuters gebruik ik dit werkblad. Een spiraal tekenen kan motorisch gezien nog een uitdaging zijn. Ze kunnen de spiraal van het slakkenhuis met hun vinger volgen. Daarna kunnen zij hun huisje versieren.

Een foto van een peuter die een slakkenhuis versiert met wasco.
Mijn huisje heb ik altijd bij mij. Het is hier fijn en rustig. Wat neem jij graag mee naar binnen?

Bewegend van buiten naar binnen

Soms is het helpend om ‘buiten’ te beginnen om vervolgens naar ‘binnen’ te kunnen gaan. Beweeg eerst goed met je lijf door een aantal actieve oefeningen te doen. Denk bijvoorbeeld aan het schudden van je ledematen. Stampen als een dino of uitbarsten als een vulkaan.

Nadat alle beweegkriebels eruit zijn gegooid maak je de beweging naar binnen. Dit doe je met de gesloten kindhouding. Één van mijn favoriete yogahoudingen! Kruip als een slakje terug in je eigen huis.

Tijdens mijn yogalessen van Yogakriebels komt hij altijd langs. Het is een fijne houding waarbij het echt voelt alsof je in je eigen huisje zit. Ik vraag de kinderen altijd te voelen hoe hun buik contact maakt met hun benen.

De beweging van de adem heeft een kalmerend effect. Tijdens deze houding zet ik vaak het nummer ‘in mijn eigen huis’ van het Dansende dierenbos op. Een liedje over een slak dat veilig in zijn eigen huisje zit.

Deze reis naar binnen pas ik ook vaak toe tijdens mijn individuele kindercoaching. Het kind mag dan zelf aangeven wanneer hij of zij klaar is om zich even terug te trekken. Zo probeer ik hen echt te laten luisteren naar hun lijf. Zijn er nog beweegkriebels of ben ik klaar voor mijn innerlijke reis?

Het Prentenboek Vlinder & Slak – Vlinder zoekt een huis

Prentenboek Vlinder en Slak

Dit prachtige prentenboek gaat over twee vrienden: vlinder en slak. Aan de ene kant leer je meer over de kwaliteiten van vlinder. Draai je het boek om, dan leer je meer over de kwaliteiten van slak. Vertragen, pauzeren, overdenken… Slak helpt zijn vriendje vlinder ontdekken dat hij ‘zijn huis’ altijd bij zich heeft.

Na een zoektocht heeft slak een plannetje bedacht. Hij weet hoe vlinder zich thuis kan voelen in zijn eigen lijfje. Slak vertelt stap voor stap hoe vlinder dit kan doen. Tijdens of na het voorlezen oefenen we met vlinder mee.

Mijn lijf is mijn huis. Mijn adem brengt mij thuis

Vlinder

Een wandeling naar binnen met kalmerende strategieën

Voor deze oefening heb je een lang koord nodig. Dit koord leg je in een cirkel. In het midden kan je een yogastip neerleggen, die stelt ‘de eigen binnenwereld’ voor. Buiten het koord stelt de buitenwereld voor. Het koord kan je ook in een spiraal neerleggen.

Om de reis naar binnen te maken kies ik samen met het kind verschillende kalmerende strategieën. Deze leg je op het koord, ze zijn het bruggetje van buiten naar binnen. Ik gebruik hiervoor de kaarten van wiebelen en friemelen. Je kunt ook kaarten neerleggen van kalmerende yogahoudingen.

Het kind wandelt van kaart naar kaart. Door de kalmerende oefeningen te doen kan je steeds meer contact maken met jezelf. Zodra hij of zij er klaar voor is kan hij plaatsnemen op de stip. Zittend of liggend.

Je kan hier allerlei varianten op bedenken. Laat het kind bijvoorbeeld stenen of schelpen mee naar zijn naar binnen nemen. Je kan hen hier ook de eerder genoemde tekenopdracht laten uitvoeren.

Mindfulness oefening met natuurschatten

De schatten van de natuur zet ik vaak in bij aandachtsoefeningen. Edelstenen, schelpen, water en zand spreken kinderen erg aan. Ze nodigen kinderen uit om te voelen en te verkennen. Bij individuele coaching nodig ik de kinderen uit om tegenstellingen te ervaren.

Denk bijvoorbeeld aan de stekelige bescherming van een kastanje en de gladde binnenkant. Voel de tegenstelling in de natuurschatten. Daarna kan je contact maken met de tegenstellingen in je eigen lijf. Bij een slakkenhuis zie je weer die beweging naar binnen. De spiraal kan je kinderen laten volgen met hun vinger.

Stenen en schelpen op een kleedje

De liggende 8

De liggende 8, een oneindig symbool, kan kinderen weer in balans brengen. Het helpt je balans en ritme voelen, het is een vloeiende beweging. De liggende 8 kan je op verschillende manieren maken. Je kan hem ‘lopen’ op de grond of met gestrekte armen tekenen in de lucht. Op papier kan je de liggende 8 tekenen met krijt of potlood.

Nadat je de liggende 8 een aantal keer hebt gemaakt, vertraag je de beweging. Maak de beweging steeds kleiner totdat je tot stilstand komt in het middelpunt.

Ademfiguren

Zoals vlinder in het prentboek ontdekt, de adem kan je ’thuis’ brengen in je lijf. Met ademfiguren geef je een kind tools om dat bewustzijn van de adem te oefenen. Met het prentenboek ‘het boek van de adem‘ kan je op verschillende manieren de adem verkennen. Vierkanten, cirkels, spiralen en golvende bewegingen.

Tijdens de yogales gebruik ik vaak yogastippen. Deze kan je ook goed inzetten bij een ademoefening! Volg met je vinger de rand van de cirkel en adem in, 2, 3, 4. Volg de cirkel opnieuw en adem uit, 2, 3, 4, 5, 6. Dit herhaal je een aantal keer. Deze download heeft verschillende voorbeelden.

Je kan de Ademfiguren met je vingers maken of met kleurpotlood. Kinderen vinden het ook vaak tof om verschillende kleuren door elkaar te gebruiken. Zo ontstaan er mooie regenboogachtige figuren!

Prentenboeken tips!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *