Meteen naar de inhoud

Yogales Het Kleurenmonster, een avontuur vol gevoel

Het Kleurenmonster is een prachtig boek over de wereld van emoties en gevoelens. In dit prentenboek helpt een klein meisje het kleurenmonster alle emoties een eigen plekje te geven.

Bij dit mooie prentenboek hoort wat mij betreft een yogales! Je zou de les als geheel kunnen geven, maar je zou de houdingen ook kunnen inzetten tijdens het spelen van het Kleurenmonster bordspel

Speciaal voor mijn begeleiding heb ik er een werkboekje bij gemaakt. Alle houdingen heb ik hier getekend, bij de downloads vind je het document terug. Heb je liever dat ik de les komt geven? Bekijk dan het aanbod van Yogakriebels!

Bij dit spel kan je op allemaal verschillende manieren de innerlijke wereld verder verkennen. Benieuwd hoe je dat kan doen? Lees dan mijn tips en kom lekker in je vel met het Kleurenmonster bordspel!

Veel beweeg plezier!

“Ik zie het al, je bent een beetje in de war. Dat is ook niet zo gek als je van alles door elkaar voelt. Je moet de gevoelens uit elkaar halen en ze allemaal een eigen plekje geven.”

Een klein meisje

Lesopbouw

1. Gronden en warming up
2. Houdingen (Asana’s)
3. Ademspel en massage
4. Yoga Nidra

Lesduur: 30 tot 45 min
Leeftijd: 3 tot en met 7 jaar
Thema: omgaan met emoties

Gronden en warming up

Het kleurenmonster wordt wakker. Hij snapt niet zo goed wat hij voelt. Het kleurenmonster voelt zich in de war. Alle gevoelens stromen door elkaar.

Gronden: de berghouding

Uitleg: kom op je voeten staan, je armen rustig langs je lijf en je knieën ligt gebogen. Sluit je ogen als je dat fijn vindt.

Tips: draai eerste eens in kleine cirkels om de vloer goed onder je voeten te voelen

Warming-up

Uitleg: draai en schud elk lichaamsdeel helemaal los. Begin bij je vingers, dan naar de pols, de arm, de voet, het hele been en tot slot het hele lijf.

Tips: begin met draaibewegingen en eindig met het schudden van de ledematen.

Gelukkig wil het meisje helpen. Ze zet allemaal verschillende potjes op de plank om de emoties in te doen.

Uitleg: strek je armen op en draai naar links en rechts. Herhaal dit voor elke pot.

Asana’s – houdingen

Als je blij bent, lach je, spring je, dans je, speel je… Dans en spring rond met deze dieren

Houding 1: De giraffe

Uitleg: doe je duimen omhoog en houd ze boven je hoofd. Dit zijn je horentjes, huppel door de ruimte als een giraffe. 

Houding 2: de papegaai

Uitleg: je staat rechtop. Doe je armen omhoog. Buig door je knieën en breng je armen omlaag. Vlieg als een papegaai.

Houding 3: De geit

Uitleg: je staat met op handen en voeten. Gooi je been in de lucht, ‘t andere been gaat een beetje mee omhoog. Wissel af en spring als een vrolijk geitje.

Tip: pas op de zwaaiende benen!

Houding 4: de kikker

Uitleg: kom op je hurken zitten. Spring zo hoog mogelijk rond en kwaak als een blije kikker.

Verdriet is wensen dat iets anders is. Als je verdrietig bent, wil je jezelf verstoppen. Troost jezelf met deze rustige dieren.

Houding 5: de muis

Uitleg: je zit op je knieën, je billen op je hielen. Buig voorover en pak je voeten vast.Leg je hoofd op de grond.

Tip: je mag je handen ook op je ogen leggen.

Houding 6: de schildpad

Uitleg: kom zitten op je billen. Zet je voeten iets uit elkaar, je knieën zijn gebogen. Vouw je armen onder je benen door en leg je handen op je voet of been. Leun naar voren en kruip in je schild.

Woede is roodgloeiend en woest als vuur. Het spat soms alle kanten op! Gooi je boosheid eruit met deze houdingen.

Houding 7: de houthakker

Uitleg:je staat rechtop. Je voeten een beetje uit elkaar. Vouw je handen in elkaar alsof je een bijl vast hebt. Zwiep je armen naar beneden en zeg HAK!, hak zo een aantal stukken hout en tweeën. 

Houding 8: de vulkaan.

Uitleg: kom in een staande vooroverbuiging. Maak van je handen een vuist. Tik zacht op je benen. Kom omhoog totdat je volledig rechtop staat. Tik steeds sneller met je vuisten op je lijf. Schiet op het eind de armen omhoog.

Tip: doe de uitbarsting met een ‘HA’ op het eind.

Angst is vluchtig en snel. Het sluipt zo in je hart en hoofd. Als je bang bent, voel je je klein. Verzamel moed in je hart met deze dieren.

Houding 9: de cobra

Uitleg: lig op je buik. Plaats je handen op de grond op schouderhoogte. Druk jezelf omhoog en sis als een slang. 

Houding 10: de kameel

Uitleg: je zit op je knieen. Strek je bovenbenen. Plaats je handen op je billen. Buig je hoofd naar achteren en kijk omhoog. Voel de trots in je hart.

Ademspel & massage

Kalmte is de rust van de natuur. Als je kalm bent adem je diep en je voelt je rustig. Maak jezelf kalm met je adem.

Ademoefening: emoties weg blazen

Materiaal: verschillende gekleurde knutsel bolletjes

Uitleg: leg de verschillende gekleurde bollen op een platte hand. Adem diep in via je neus en adem uit via de mond. Blaas de bolletjes van je hand.

Massage: kalmte door je lijf

Uitleg: kom zitten op de grond. Kriebel met je vingers over je lijf. Druk met je platte hand van je voeten tot aan je gezicht. Wandel zo langs je hele lijf.

Yoga Nidra

Lig op je rug of een manier die fijn voelt voor jou. Adem een aantal keer diep in via de neus en adem uit met een ‘Ha’. Doe dit drie keer. Voel hoe je ligt. Je lijf rust op de ondergrond. 

Breng dat nu de aandacht naar je hart. Je mag een hartewens bedenken. Deze zin mag iets zijn wat je jezelf gunt of hoe jij je wil voelen, hij komt uit je hart. Dit kan bijvoorbeeld ik voel mij rustig en kalm zijn, of ik ben goed zoals ik ben. Onderzoek of er een hartenwens op komt. Deze zin mag je drie keer voor jezelf herhalen. 

Laat de hartenwens maar even los. Je maakt nu een droomreis naar een mooie herinnering, een moment dat jij je kalm en gelukkig voelde. Kijk in gedachte eens om je heen en neem alles in je op. Wat zie je allemaal? Welke geluiden hoor je? Ruik je misschien ook iets? Neem het gevoel van deze droomreis maar mee in je hart.

Laat de droomreis maar los. Je brengt je aandacht nu naar je ademhaling. Waar voel jij die het beste? Volg je adembeweging met zachte en vriendelijke aandacht. 

Breng dan je aandacht naar het koudste plekje op je lijf. Misschien is dit je neus of je oorschelp. Voel maar even hoe koud dit plekje is. Zoek dan een warm plekje op je lijf, misschien is dit je oksel of onder je benen. Voel maar hoe warm dit plekje is. Breng dan je aandacht weer naar het koude plekje en dan weer het warme plekje. Ga zo meer eens heen en weer, van warm naar koud. Ze horen bij elkaar.

Laat de aandacht voor de twee plekjes maar los. Denk terug aan je hartenwens. Fluister deze maar in jezelf. Doe dit drie keer. 

Adem dan wat dieper in en voel hoe je longen zich vullen met lucht, adem uit met een ‘Ha’. Breng rustig je aandacht naar je lijf, voel hoe je hier op de mat ligt. Wiebel een beetje met je tenen en vingers. Kom rustig terug met je aandacht.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.